استفاده از تلفن هوشمند در شب باعث کاهش کیفیت اسپرم می شود

14سپتامبر 2020 - محققان گفتند که تلفنهای هوشمند و تبلتهای الکترونیکی باید شبها از اتاق خواب خارج شوند تا بر مردانی که مایل به داشتن فرزند هستند، تاثیر منفی نگذارند.

یک تیم از محققان موسسه خواب و خستگی در مرکز پزشکیAssuta ، اعلام کردند که آنها رابطه ای را بین استفاده از ابزارهای الکترونیکی در شب و کیفیت پایین اسپرم یافته اند.در حقیقت اسپرم مردانی که پس از ورود به تخت وارد رسانهای دیجیتال می شوند، غلظت کمتری داشته و چابکی آنها دچار اختلال شده است.

پرفسور Amit Green، رهبر این تحقیق و مدیر تحقیق و توسعه ی این مرکز، گفت: استفاده از تلفن های هوشمند و تبلت در شب و بعد از ساعت خواب با کاهش کیفیت اسپرم ارتباط دارد.علاوه بر این، استفاده از تلفن های هوشمند در عصر، استفاده از تبلت بعد از ساعت خواب و استفاده از تلویزیون در شب، همگی با کاهش غلظت اسپرم در ارتباط هستند.

او افزود: بر اساس اطلاعات ما، این اولین مطالعه ای است که ارتباط بین کیفیت اسپرم و زمان قرار گرفتن در معرض نورهایی با طول موج کوتاه که از ابزارهای دیجیتال، به ویژه تلفن های هوشمند و تبلت ها ساطع می شوند را در شب و پس از ساعت خواب نشان می دهد.

در این مطالعه نمونه های اسپرم از بیش از 100 مرد در محدوده ی سنی 21 تا 59 سال جمع آوری و بررسی گردید. از همه آنها خواسته شد كه یك پرسشنامه در مورد عادات خواب و میزان استفاده از وسایل الكترونیكی را تكمیل كنند.

این یافته ها، که همچنین از ارتباط بین مدت خواب طولانی تر و تعداد اسپرم بیشتر رونمایی کرد، در مجله Sleep منتشر شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/sep/smart-phone-use-at-night-impairs-sperm-quality.html